top of page

פסיכולוגיה חיובית

אז נתחיל באופן חיובי, שלא תמיד צלעתי ככה. האמת היא שעד לפני שבוע ימים בדיוק, רצתי, הרמתי משקולות ועשיתי כושר בשיא התנופה, עד שהגיעה איזה תלולית שלג לא צפויה בהרים והכניעה אותי. בקיצור, היתה לי מה שנקרא "תאונת סקי", שלאחריה דברים שעשיתי קודם די בקלות, כמו ללכת, לרדת ולעלות במדרגות, או אפילו לרוץ, כבר לא יכולתי לעשות יותר כמו קודם.... אז ירדתי מההר, לא אחרי שגלשתי ככה עוד יום וחצי... וביקרתי בקליניקה אוסטרית בהרים. קיבלתי חלוק וכפכפי ספא, כיאה לקליניקה אוסטרית פרטית בהרים (שבין היתר מפעילה גם שני מסוקי חילוץ) ותוך חצי שעה, כבר מצאתי את עצמי בתוך מגנט ענקי עם רעש איום, שמקובל לכנות אותו MRI. תוך עוד כמחצית השעה כבר היתה דיאגנוזה. קרע בשריר בין דרגה 2 ל-3 (ש-3 זה הכי חמור), חבישה מאסיבית ולוחצת ביותר וזריקות דילול דם כל 24 שעות. מה עושים עכשיו? לקחתי מזרק, הכנסתי לכיס הפנימי של מעיל הסקי ויצאתי בצליעה משמעותית לדדות בעיירה האוסטרית הקסומה. אחרי שעה מצאתי את עצמי מזריקה בשירותים כמו ג'אנקי...

אז מה היה לנו? תאונת סקי, חלוק וכפכפים של ספא, מגנט ענקי, קרע רציני בשריר, זריקות בשירותים של בית קפה אוסטרי וצליעה משמעותית... איך כל זה קשור לפסיכולוגיה חיובית? האמת היא שזו פסיכולוגיה חיובית ב-5 דקות.

כאנשים, אנחנו מנסים כל הזמן להתגבר על חולשות. להתגבר על דיכאון, על החרדה, על התקפי זעם, על כאב... בדרך הזו, הכי טוב שאנחנו יכולים להגיע אליו הוא אפס- אפס דיכאון, אפס חרדה, אפס התקפי זעם, אפס כאב. כי להיפטר ממשהו רע, יביא אותנו לאפס.

לפי מרטין זליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית, כדי להיות מאושר,עליך לדעת את החוזקות שלך. לנהל אותן, להשתמש אתן, ללמוד לרוץ איתן או לגלוש איתן, או לצלוע איתן (כל אחד ועולם הדימויים הנוכחי שלו) ולהשתמש בהן כמנוע לחיים.

באתר שלו Authentic Happiness יש שאלון שלוקח כ-25דק' לעבור אותו ואז אתה מזהה 5 או 6 נקודות חוזק שלך.

מכירים? עשיתם את זה? אז אני ניסיתי לעשות את זה, אחרי החופשה ולא הצלחתי. פעם אחר פעם, קיבלתי הודעה מצערת שהאתר נתקל בבעיה שאני אנסה שוב מאוחר יותר. אבל אי אפשר היה מאוחר יותר, כי מאוחר יותר זה כבר עכשיו ועכשיו אני כבר פה, כותבת את השורות האלו. אז נזכרתי באנליזות שלי, שלמרות שאני מודה שרובן התמקדו בחולשות שלי, עלו בהן גם כמה חוזקות. וכשבחנתי אותן לעומק, ראיתי, שהשימוש בהן בחופשה, הזרימה איתן, הפכה אותה לחופשה מאוד מאושרת.

מה שעשה את ההבדל בין חופשה נהדרת לתאונה מצערת, היה ההתייחסות שלי לסיטואציה, לא הייתי מרוכזת בלבטל את עניין השריר הקרוע, אלא חתרתי לעבר בילוי בחופשה. הייתי נחושה להנות ולבלות. אתם בטח שואלים את עצמכם,אז מה היו החוזקות שעשו את ההבדל, שהשתמשתי בהם? אז אני יכולה לרמוז שזה נע איפשהו באיזורים שבין הספא האוסטרי לישיבה בבתי קפה, מפגש עם מקומיים, מוסיקה, אוכל טוב וקריאת ספרים. אז במקום לגלוש, נחתי, פגשתי אנשים חדשים, שמעתי מוזיקה טובה, אכלתי טוב וקראתי ספרים – 3 ספרים!

לסיכום, כמו שמרטין זליגמן אומר, החיים הם לא תיקון החולשות שלכם, אלא זיהוי הכוחות שלכם. אנחנו נותנים להן שם, חיים איתן נותנים להן להניע אותנו ולהוביל אותנו. כי להיות מאושרים ומסופקים זה לא להיפטר משהו רע, אלא לחתור לעבר משהו טוב.


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic

פסיכולוגית קלינית

 

     

bottom of page