top of page

אחד על אחד או בקבוצה


החלטתם שהילד זקוק לטיפול פסיכולוגי. החלטה לא פשוטה לכשעצמה, שהופכת מסובכת הרבה יותר, לאור מגוון האפשרויות הרחב שקיים היום. לאט לאט ובחשש, אתם נעמדים בפתח הסופרמרקט הענק של הטיפולים ומתקשים להחליט לאיזה מעבר לפנות, באיזה מדף לבחור? איזה טיפול הכי מתאים לילד שלי? איזה טיפול הכי מתאים לקשיים של הילדה שלי?

אז בואו נחזור להתחלה... ילדים מתפתחים באופן טבעי, גם מבחינה פיזית וגם רגשית והופכים להיות אנשים שלמים ולרוב בריאים. לעיתים, נוצרות "תקיעויות" בתהליך ההתפתחות הרגשית הטבעי, שנובעות לרוב מארועי חיים שונים ולעיתים גם מתוך תהליכים נוירולוגיים מולדים. תהליך ההתפתחות הרגשית הטבעי, מתרחש בעזרת חיבורים בין הילדים לדמויות משמעותיות בחייהם (Attachments), כשהרגש העיקרי שמלווה את התהליך הזה הוא תחושת שייכות וקבלה. לכן, כשמתרחשת "תקיעות" בתהליך, היא כמעט תמיד מלווה ברגשות של חוסר שייכות ואי התאמה לסביבה, שגורמים לקשיים בהתמודדות עם אחרים ועם החיים.

החדשות הטובות הן, שקיים טיפול שבו הילדים זוכים באופן מיידי לתחושות של קבלה ושייכות מבני גילם, מה"להקה" שלהם. הכוונה היא לפסיכותרפיה קבוצתית. רבים מהילדים חשים בודדים ולא אהובים. הפסיכותרפיה הקבוצתית, מספקת "תרופת נגד" לתחושות אלו. לרבים מהילדים, זו יכולה להיות הפעם הראשונה, בה הם מרגישים מובנים ודומים לאחרים ותחושת הקלה עצומה, מלווה בדרך כלל את ההכרה, שהם לא לבד.

זוהי דרך טיפול ייחודית, שבה מספר קטן של ילדים, נפגשים יחד, תחת הכוונה וליווי של מטפלים מוסמכים ומאומנים, באופן קבוע, אחת לשבוע. כך נוצרת "להקה", קבוצת שייכות בטוחה, שבה יכולים הילדים להתנסות, לרכוש ולשכלל יכולות של התמודדות עם אחרים ועם ארועי חיים.

המפגשים הקבוצתיים, מאפשרים לילדים לפתח ולהתנסות במערכות יחסים רבות, בזמן קצר. כך, רוכשים הילדים כלים לשיפור היכולות החברתיות שלהם. תוך כדי התהליך, הם נחשפים גם להתמודדויות של ילדים אחרים וצופים בסיטואציות בהן אחרים מתגברים על קשיים שונים, מה שיוצר אצלם מוטיבציה ותחושה של תקווה ומעודד חיקוי של התנהגויות מיטיבות ומחזקות. במהלך המפגשים הקבוצתיים, הילדים זוכים להזדמנות ייחודית, לעזור לאחרים. התהליך של עזרה לאחרים, הוא כלי רב עוצמה, שמחזק מאוד את הבטחון העצמי ואת תחושות הערך העצמי.

לאחרונה, פותחה ע"י טל נדלר, תוכנית קבוצתית, המיועדת לגילאי בית הספר היסודי, שלוקחת את תיבת האוצרות של הפסיכותרפיה הקבוצתית, לתוך עולם הדמיון. דרך מפגשים חווייתיים, הילדים עוברים מסע הרפתקאות בעולם הדמיון. תוך כדי המסע, הם נתקלים בסיטואציות מאתגרות ויצורים אגדיים, שמאלצים אותם להתמודד ולספק פתרון טוב ויעיל, למצב שנוצר. כך, ניתנת לילדים ההזדמנות לבטא את החוזקות, כמו גם החולשות שלהם, ללמוד טכניקות לוויסות וניהול הרגשות ולרכוש כלים להתמודדות עם פחדים וחרדות. הבטחון העצמי משתפר, היכולות החברתיות משתכללות ותחושת המסוגלות מתחזקת.

הדמויות והעלילה בסיפור, נכתבים בהתאמה אישית לכל ילד או ילדה ומשלבים אלמנטים מרתקים ומותחים, תוך שימוש בקסמים, תחפושות, כלי נגינה, ניסויים מדעיים, חידות ומשחקים שונים.

מבוסס על psychiatrist Dr. Irvin D. Yalom in his book The Theory and Practice of Group Therapy

ותוכנית "ילדי הפלא", שפיתח טל נדלר


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic

פסיכולוגית קלינית

 

     

bottom of page